el arte de la fuga

7.8.06

Βραζιλία…

Λοιπόν θα ήθελα να έχω πάει στη Βραζιλία πριν από καμιά δεκαπενταριά χρόνια περίπου, να είμαι δηλαδή γύρω στα 25, και βέβαια να μην έχω πάει στο Σάο Πάολο, αλλά στο Ρίο ή στην Μπαΐα, να μην είμαι μόνη μου αλλά με κανένα φίλο ή φίλη, και να γυρίζω στις παραλίες, να πίνω χυμούς και καϊπιρίνιες, να φτιάχνομαι αλλά με μέτρο (τι λέω, με διαβάζει κι η μαμά μου!) και να ακούω σάμπα και διάφορα άλλα τέτοια χορευτικά, και πού και πού να ξεπερνάω τις αναστολές μου, να ξεχνάω τη γνωστή μου αδεξιότητα στο χορό και να ρίχνω και καμιά στροφή. Να γνωρίζω ωραίους μιγάδες και να χαζολογάω γενικώς μες στην κραιπάλη και την ευδαιμονία…

Αυτή ακριβώς είναι η Βραζιλία που δεν είδα!

Πλην όμως, φευ… Στη Βραζιλία βρέθηκα σε απόσταση αναπνοής από τα σαράντα, προσκεκλημένη από μια φίλη που γνώρισα στο Μπουένος Άιρες, η οποία έχει την ηλικία της μαμάς μου περίπου, λίγο αίμα από indios στις φλέβες της, είναι μεταφράστρια και δουλεύει σε μεγάλο εκδοτικό οίκο, και μένει δυστυχώς στο Σάο Πάολο… Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, έπεσα και στο χειρότερο καιρό που μπορεί να συναντήσει κανείς στο Σάο Πάολο… Με δυο λόγια, κάθε βραζιλιάνικη φαντασίωση βυθίστηκε αύτανδρος (ναι, ακριβώς αυτό θέλω να πω, αύτανδρος) σε κλάσματα δευτερολέπτου…
Τι συμβατικό και αντισυμβατικό ταξίδι λοιπόν, βρέθηκα να περιφέρομαι κάτω από τη βροχή ή την ακόμα εκνευριστικότερη garrúa, ένα γαμημένο ψιλόβροχο, που είναι λες και σε φτύνει ο Θεός, διακριτικά όμως, πολύ διακριτικά…

Το Σάο Πάολο από ψηλά

Βέβαια, προηγήθηκε το ηρωικό μου ταξίδι, διότι αποφάσισα να πάω μέχρι το Σάο Πάολο με το λεωφορείο, τουτέστιν 32 ώρες ταξίδι, και να γυρίσω ομοίως, άλλες 32. Αυτό όμως δεν το μετάνιωσα, κατ’ αρχάς είχα την ευκαιρία να διασχίσω ένα μεγάλο μέρος της Αργεντινής κι άλλο τόσο περίπου της Βραζιλίας, μισοξαπλωμένη στο κάθισμα του λεωφορείου, τυλιγμένη σε καρό κουβερτάκι, και να χαζεύω από το παράθυρο ενώ ταυτοχρόνως διάβαζα… Μεγάλη απόλαυση το διάβασμα στο ταξίδι, εγώ τελείωσα τρία βιβλία κι έχω αφήσει άλλο ένα μισό… το δε πρώτο που διάβασα είναι και 550 σελίδες και πολύ το ευχαριστήθηκα. Το ταξίδι λοιπόν ήταν σαν να βρίσκεσαι σε κινούμενο σανατόριο, πράγμα που εμένα ανέκαθεν αποτελούσε μία από τις φαντασιώσεις μου, το σανατόριο εννοώ, διότι είμαι ρομαντική ψυχή και επίσης θεωρώ ότι γενικώς τα νοσοκομεία προσφέρονται για διάβασμα, όπως και οι τουαλέτες, αλλά αυτό δεν χρειάζεται να το φαντασιώνει κανείς, είναι εύκολο. Επίσης στο ταξίδι μάς ταΐζανε, φαγητό που ήταν μόνο λίγο χειρότερο από αυτό που προσφέρει η Αλιτάλια, αν και δεν είμαι τόσο σίγουρη, μας προσφέρανε ουίσκυ και σαμπάνια (!), και τις δύο φορές που φάγαμε στο εστιατόριο της εταιρείας, κάπου στη μέση του ταξιδιού, ήταν μια χαρά το φαγητό, καλύτερο από της Ιμπέρια…
Έτσι λοιπόν, αν δεν αλλάξει τίποτα στο μέλλον, θα έχω να λέω ότι έχω πάει στη Βραζιλία, πράγμα που όπως και να το κάνουμε κάνει μια άλφα εντύπωση, και θα μου μείνουν οι καλές αναμνήσεις από τη φίλη μου την Ελοΐζα και τα παιδιά της και κάποιους φίλους της που γνώρισα, μερικά σιντί βραζιλιάνικης μουσικής και κάτι επισκέψεις σε πινακοθήκες και μουσεία. Α, και η γεύση της βραζιλιάνικης μπανάνας, που με το πού την έβαλα στο στόμα μου, ξέχασα ό,τι ήξερα από μπανάνες, και ακόμη μπορώ να επαναφέρω τη γεύση με απόλυτη ακρίβεια, και φυσικά οι ωραίες καϊπιρίνιες, που τις ψιλοτσάκισα, έτρωγα με καϊπιρίνιες, πήγαμε μάλιστα σε ένα καταπληκτικό μαγαζί, πολύ παλιό, με φωτογραφίες ποδοσφαιριστών στους τοίχους, που είχε 120 διαφορετικά είδη κασάσα, απ’ όλα τα μέρη της Βραζιλίας, με αρωματικά βότανα, αφροδισιακό, πιο γλυκό, πιο πικρό, ό,τι βάλει ο νους σου…

Το Σάο Πάολο ως γενική εικόνα είναι άσχημο, χαοτικό, τεράστιο βέβαια, αν σκεφτεί κανείς ότι η ευρύτερη περιοχή του έχει πληθυσμό όσο δύο Ελλάδες και κάτι παραπάνω, έχει βέβαια κάποια πανέμορφα κτίρια, οι βραζιλιάνοι αρχιτέκτονες είναι διάσημοι, και ο μοντερνισμός εδώ έχει δώσει αριστουργήματα. Αλλά η γενική εικόνα είναι ψιλοχάλια, παρ’ όλο που το σπίτι της φίλης μου είχε μια υπέροχη θέα, ήταν στον 19ο όροφο, και από το μπαλκόνι της τραπεζαρίας της έβλεπες την πόλη να απλώνεται μπροστά σου και το μάτι έφτανε μέχρι τα βουνά. Όλα τα λεφτά…
Και οι Βραζιλιάνοι ως γενική εικόνα άσχημοι μου φάνηκαν, το είδος απαντάται σε όλα τα χρώματα και τα μεγέθη, από ξανθούς ψηλούς γαλανομάτηδες μέχρι κατάμαυρους και με όλα τα ενδιάμεσα στάδια. Είναι λοιπόν σε γενικές γραμμές άσχημοι, αλλά εκεί που πήζει το μάτι στην ασχήμια, συναντάς διάφορες ενδιαφέρουσες φάτσες και ενίοτε κάτι θαύματα της φύσεως, ικανά να καταρρίψουν σε δευτερόλεπτα κάθε θεωρία περί καθαρότητας των φυλών και άλλες τέτοιες κουταμάρες…
Επίσης σε αντίθεση με το Μπουένος Άιρες, που είναι μια πόλη ευρωπαϊκού στυλ, με καταπληκτική πολεοδομία και πολύ εύκολη να τη γνωρίσεις, το Σάο Πάολο είναι το απόλυτο χάος, βλέπεις το χάρτη, λες «α, τι ωραία, θα πάω πρώτα εκεί και μετά θα περπατήσω ως εκεί» και οι φίλοι σε κοιτάνε με οίκτο και σου επισημάνουν ότι η απόσταση είναι περίπου δέκα χιλιόμετρα. Επίσης δεν έχει σχεδόν πουθενά μπαρ και καφενεία και τέτοια πράγματα, πράγμα που με οδήγησε πολλές φορές στην απόλυτη απελπισία εκεί που περπατούσα μέσα στη βροχή και ονειρευόμουν ένα όμορφο καφενείο να αράξω λιγάκι, τίποτα, κάτι αηδίες που παίρνεις έναν καφέ στο χέρι και στα όρθια, και μη φανταστείτε τίποτα κυριλέ ιταλικού τύπου, κάτι απαράδεκτα της συμφοράς ήταν.
Οπότε κι εγώ το έριξα στις εκθέσεις και στα μουσεία, είδα ό,τι πρόλαβα, την Πινακοθήκη, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, μια έκθεση βραζιλιάνικου design στο κτήριο Oca, που το έχει φτιάξει ο περίφημος Oscar Niemeyer, που πολύ θα ήθελα να αγοράσω ένα καταπληκτικό βιβλίο γι’ αυτόν και να το χαρίσω στη φίλη μου την Τόνια, αλλά ήταν ασήκωτο… Είδα μια πολύ γλυκιά έκθεση για τον Santos Dumont, που για τους Βραζιλιάνους τουλάχιστον είναι ο πρόδρομος της αεροπλοΐας, ήταν ένας κοντούλης, τρομερός δανδής, πάντα ντυμένος σούπερ σικ και ποτέ ασκεπής, έφτιαχνε κάτι απίθανες πτητικές μηχανές τρομερού γούστου και αυτοκτόνησε το 1932, ταλαιπωρημένος από ολική σκλήρυνση και πληγωμένος από την πολεμική χρήση των αεροπλάνων. Το τελευταίο και αγαπημένο του μοντέλο το έλεγε Demoiselle, και είχε δημοσιεύσει τα σχέδια σε κάποιο περιοδικό, υποθέτω, και έτσι όποιος ήθελε μπορούσε να τα ακολουθήσει και να φτιάξει τη δική του Demoiselle. Και η έκθεση ήταν τέλεια στημένη, και μαζί με αυτήν στον ίδιο χώρο είδα και μια έκθεση του Eolo Maia… Στη Βραζιλία κυκλοφορούν πολύ διάφορα τέτοια ονόματα όπως Ήλιος και Αίολος…
Όχι, μωρέ, δεν θέλω να γκρινιάξω, η Βραζιλία έχει πολύ ενδιαφέρουσα τέχνη και αρχιτεκτονική. Έμαθα διάφορα καινούργια πράγματα, όπως ότι το Σάο Πάολο έχει μια ισχυρή συριολιβανέζικη κοινότητα με εμφανείς επιρροές στην κουζίνα του (παρεμπιπτόντως, και στην Αργεντινή και στη Βραζιλία, εβραίοι και συριολιβανέζοι έχουν τις καλύτερες σχέσεις), καθώς και μεγάλη γιαπωνέζικη κοινότητα. Γενικώς τα περισσότερα εστιατόρια του Σάο Πάολο είναι ή γιαπωνέζικα ή συριολιβανέζικα-αιγυπτιακά κτλ. ή ιταλικά. Παρεμπιπτόντως και πάλι, τόσο η Αργεντινή όσο και η Βραζιλία έχουν τη δική τους εκδοχή πίτσας για την οποία περηφανεύονται ιδιαιτέρως. Επίσης έμαθα ότι στα πορτογαλικά Pessoa σημαίνει πρόσωπο, κάτι που δεν είχα σκεφτεί ποτέ αλλά μου φάνηκε τέλειο, για τον συγκεκριμένο άνθρωπο, τον Φερνάρντο Πεσσόα δηλαδή.
Τι άλλο; Έκανα μια μικρή συλλογή από πακέτα τσιγάρων, διότι στη Βραζιλία η αντικαπνιστική εκστρατεία είναι πιο προχωρημένη και βάζει και φωτογραφία κάτω από τις γνωστές απειλές (υποθέτω και επειδή πολλοί είναι αναλφάβητοι), οπότε έχω ένα πακέτο με ένα έμβρυο σε γυάλα (το κάπνισμα προκαλεί διακοπή κύησης), έναν τύπο στο νοσοκομείο με σωληνάκια (καρκίνο του λάρυγγα) κι ένα για τη σεξουαλική ανικανότητα (δεν σας λέω τι έχει, περιμένω ιδέες, πώς το φαντάζεστε;).
Τελικά, δεν πέρασα και άσχημα, αλλά όπως και να ’χει μακριά από κάθε βραζιλιάνικη φαντασίωση… Τώρα τα γράφω αυτά και ακούω τα δισκάκια μου, αυτή τη συγκεκριμένη στιγμή Joao Donato και Lugar Comum...
Και προσπαθώ να μικρύνω λίγο τις φωτογραφίες που τράβηξα εκεί, κάποια στιγμή το είχα κάνει, αλλά τώρα πάλι δεν το βρίσκω, οπότε, φωτό μόνο δύο και από το ίντερνετ.
posted by Rayuela at 11:34 π.μ.

13 Comments:

Ραγιουέλα, θα σας υπενθυμίσω τη γρεγουερία του αγαπημένου σας Ραμόν Γκομέζ ντε λα Σέρνα: "Όταν ονειρεύεσαι τη Βενετία είσαι στη Βενετία. Όταν είσαι στη Βενετία, ονειρεύεσαι τη Βενετία"

3:37 π.μ.  

Rayuela, μας δουλεύετε;

Διαβάζατε νανουριζόμενη από το κούνημα του λεωφορείου επί 64 ώρες χαζεύοντας το ψιλόβροχο και τα τοπία, χωρίς καμιά τύψη που δεν διαθέσατε τον χρόνο αλλιώς; (εκεί έχω φτάσει, αφήστε...)

Πήγατε στη Βραζιλία, αν και σε άλλη ηλικία και με άλλες παραστάσεις από την φαντασίωσή σας (η οποία συμπίπτει με μια δικιά μου), είδατε τον κόσμο, σας έφτυσε ο θεούλης από ψηλά κατ'επανάληψη (έτσι για να δείτε πώς είναι κ στην Αγγλία όλο το χειμώνα), είδατε θαύματα κ εκτρώματα, και παραπονιέστε;

:-ΡΡΡΡ

Πάντως γέλασα με την ψυχή μου με το "αύτανδρος"!!

Α, και το πακέτο με την ανικανότητα, φαντάζομαι δεν επιτρέπεται να απεικονίσουν ένα ουκ-εν-στύσει ανδρικό μόριο (πώς να το πώ αλλιώς χωρίς να θίξω ευαίσθητα αγοράκια;), άρα θα αφήσω τη φαντασία μου ελεύθερη κ θα πω... ένα σήμα απαγορεύεται, κόκκινος κύκλος με χιαστί διάμετρο, και μέσα μικρά πεθαμένα σπερματοζωάρια. Ναι ξέρω, το ξέσκισα :D

10:02 π.μ.  

ΑΧΑΧΑΧΧΑΑΧAAX δεν άντεξα το έψαξα, είδα όλες τις εικόνες (lefreak) αλλά με αποτέλειωσε η ανικανότητα!!! Άψογο...

10:07 π.μ.  

Ολο γκρινιαζετε οτι δεν ειχε τιποτα να δειτε, αλλα 17 σελιδες Α4 ηταν η λιτη περιγραφη σας :Ρ Σχεδον το συμπαθησα το Σαο Παολο...

Εγω θα την ειχα κοπανησει απ' αυτους που με φιλοξενουσαν - για κανα δυο μερες τουλαχιστον - κι ας μην ειμαι 25. "Εκτακτη επαγγελματικη υποχρεωση" με σκαφος στις ζουγκλες.

Μα 32 ωρες με το λεωφορειο ??!! Μπορω να αντεξω πολλα στις διακοπες, αλλα το οριο μου στο λεωφορειο ειναι 3,5 με 4 ωρες.

11:47 π.μ.  

Ραγιουέλα, να σας θυμίσω ότι και εγώ κατά κάποιο τρόπο είμαι μιγάς. Μισός Έλλην, μισός Ισραηλινός, φέρνω κάπως σε mixed grill κάτι που προσδίδει γοητεία στη γοητεία που διαθέτω ήδη...

Για να γιορτάσουμε την επιστροφή σας, ανέβασα το δίσκο του Yo-Yo-Ma " Obrigado Brazil" στον οποίο έχει διασκευάσει για τσέλο, μια σειρά από γνωστά βραζιλιάνικα κομμάτια.

Θα βρείτε το δίσκο εδώ.

2:11 μ.μ.  

Ανώνυμε, ωραιότατη η γρεγερία (έτσι προφέρεται σωστά, και το γ είναι λίγο μεταξύ γ και γκ), οπότε ήμουν στη Βραζιλία και ονειρευόμουν τη Βραζιλία, και αντιστοίχως ονειρευόμουν τη Βραζιλία, άρα ήμουν στη Βραζιλία.
Id, μα κι εγώ γι' αυτό το έκανα το ταξίδι, γιατί σε οποιαδήποτε άλλη συνθήκη θα είχα τύψεις αν διάβαζα επί 32 ώρες (με μεγάλα διαλείματα ύπνου, εννοείται). Όσο για το πακέτο, εγώ πριν το δω φανταζόμουν διάφορα, μια απογοητευμένη γκόμενα στο κρεβάτι ας πούμε... Όταν μου είπαν περί τίνος επρόκειτο το αναζήτησα μανιωδώς σε όλα τα περίπτερα, πήγαινα ζητούσα μια μάρκα τσιγάρων, μετά άλλη, και μετά έλεγα ότι αποφάσισα να κόψω το κάπνισμα, μέχρι να το βρω... χε χε... Είνα ευφυής η σύλληψη, πράγματι!
cp, εγώ δεν είπα ότι δεν είχε τίποτα να δω το Σάο Πάολο... απλώς ότι δεν ήταν Βραζιλία αυτό που μου έτυχε. Αχ, εσείς διατηρείστε ακόμα νέος/α, την επόμενη φορά να πάμε παρέα στη Βραζιλία, εγώ θα κανονίσω τα της φιλοξενίας κι εσείς την απόδραση... Δεν έφταιγαν οι φίλοι μου, μια χαρά ήταν, απλώς αυτοί δεν επισκέπτονταν για πρώτη φορά στη ζωή τους τη Βραζιλία, ήταν εκεί.
Αγαπητέ μου μάγειρα, το ξέρετε ότι υποκλίνομαι στη γοητεία σας, αλλά τα πράγματα έχουν και τα όριά τους. Οι μιγάδες δεν είναι ξανθά φρατζολάκια... Στο σπίτι που έμενα, δίπλα είχε ένα βιβλιοπωλείο όπου δούλευε ένας θεϊκός μιγάδας, να φανταστείτε ότι καθόμουν με τις ώρες και ξεφύλλιζα το ένα μετά το άλλο βιβλίο στα πορτογαλικά, μέχρι και την Κάμα Σούτρα διάβασα και κόντεψα να την τελειώσω...
Μερσι για το δίσκο, ελπίζω αυτή το φορα να καταφέρω να το κατεβάσω.

3:06 μ.μ.  

Όπως η επίσκεψή σας στη Βραζιλία σας έκανε να ξεχάσετε ο,τι ξέρατε μέχρι τώρα για τις μπανάνες, με τον ίδιο τρόπο η γνωριμία μας θα σας κάνει να ξεχάσετε ό,τι ξέρατε μέχρι τώρα για τους μιγάδες...

3:34 μ.μ.  

Γλυκέ μου Αθήναιε, μαζί σας είμαι σίγουρη πως θα ισχύσει το υπό του Σέρνα ρηθέν, έστω και λίγο παραλλαγμένο: "Όταν είσαι με τον μιγάδα (Αθήναιο), ονειρεύεσαι τον μιγάδα (Αθήναιο). Όταν ονειρεύεσαι τον μιγάδα (Αθήναιο), είσαι με τον μιγάδα (Αθήναιο). Ελπίζω ότι από την αξιοθαύμαστη ευρυμάθειά σας, δεν απουσιάζει ο Σέρνα και οι γρεγερίες του, ούτε το περίφημο πόνημά του με τον τίτλο "Στήθη". Αν πάλι έχετε τέτοια έλλειψη, υπόσχομαι να βοηθήσω προς αυτή την κατεύθυνση άμα τη επιστροφή.
Α, και σας ευχαριστώ για το δώρο, είναι υπέροχο.

4:34 μ.μ.  

Όχι, δεν μου αρέσει να παριστάνω τον γνώστη όταν δεν είμαι. Ομολογώ, ενώπιω του βδελυρού ανωνύμου ανταγωνιστού μου ότι δεν γνωρίζω τον Σέρνα. Οπότε θα έχετε και κάτι να μου μάθετε.

Στήθη όπως λέμε boobs?

4:37 μ.μ.  

Ενώπιον!!!! Ενώπιον!!!

4:38 μ.μ.  

Τι σοι αποδραση θα ειναι αμα την κανονισω?!

Απλα επειδη δεν ξερω τη γλωσσα θα με περασετε απο το εκεινο το ωραιο βιβλιοπωλειο για να προσλαβουμε εναν ντοπιο οδηγο ;)
Οδηγο, ειπα, τι με κοιτατε?
Εγω που ηθελα να μη γυρναμε μονες μας στις ζουγκλες και σας παρω στο λαιμο μου και με κυνηγανε οι αναγνωστες σας μετα...
:(

4:49 μ.μ.  

Αγαπητή cp, πρώτον χαίρομαι που είστε κοριτσάκι κι εσείς, γιατί στην προηγούμενη απάντηση είχα το άγχος μήπως φανεί σαν να σας απεύθύνω ανήθικη πρόταση... Τώρα ησύχασα. Δεν εννοούσα να την κανονίσατε με την έννοια να την οργανώσετε με γραφείο ταξιδίων, αλλά να αναλάβετε την πρωτοβουλία.
Όσο για τη δική σας ανήθικη πρόταση, μέσα, εννοείται... Αν δεν μας προλάβει κανένας ατζέντης πρακτορείου μοντέλων περιοδεύων στη Βραζιλία. Πάντως εγώ δεν κατάφερα πολλά πράγματα κι ας κόντεψα να διαβάσω όλη τη σύγχρονη Κάμα Σούτρα, εναποθέτω τις ελπίδες μου όμως σε εσάς, που τουλάχιστον νιώθετε πιο νέα, μπορεί να είστε κιόλας αλλά δεν το ξέρω...

1:38 π.μ.  

Αθήναιε, συγγνώμη αλλά λίγο ακόμη και θα γίνετε χυδαίος. Σας αγαπώ, αλλά όλα έχουν και τα όριά τους. Ακούς εκεί "Ενώπιον"! Δεν ντρέπεστε τη μαμά μου τουλάχιστον που τα διαβάζει όλα αυτά;

1:39 π.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home